fredag den 2. januar 2015

Jul og nytår!

Så fik jeg tid til at opdatere igen - det er en af mine sidste feriedage, og jeg har ødelagt min døgnrytme en del, ved at have for mange sleepovers og se for mange film (Faktisk bare have sjov) så jeg kan lige så godt bruge mine vågne sene natte timer på at fortælle om de foregående tider..

Siden sidst har jeg oplevet en helt masse.
I midt december tog jeg med min tysk klasse til Chicago for et tysk julemarked. Det var super super skønt, fordi for det første var der en helt masse tysk mad og europæisk slik man kunne købe, og det fik virkelig julestemningen frem i dig! Derudover er det første gang jeg var i en stor by siden jeg kom, og jeg er jo vandt til at være i København mindst et par gange om måneden. Så det fik mig virkelig til at føle mig hjemme på en eller anden måde, da vi gik inde midt i Chicago. Ved det lyder meget mærkeligt idet at jeg bor på en gård, men det var bare storby's følelsen jeg ikke har oplevet siden jeg tog afsted jeg fik tilbage.

Julemarked i Chicago


7 ELEVN I USA!! De har også IKEA!!
Jenny, Hayley og jeg som til dagligt er tyskpartener!!

Jeg var også til et Glowing Volleyball Tournament - en volleyball turnering med en selv lysende bold og net. Det var en super sjov fredag aften, med min gruppe af venner hvor vi spillede volleyball hele aften. Jeg er i følge alle der kender mig den mindst ukoordinerede person nogensinde, så jeg var mest cheerleader eller benchwarmer. Men vi vandt dog de to første kampe og derefter gik det ned af bakke. Men det var ret cool fordi at vi var de eneste fra vores by, og turneringen var i en lidt større by lidt derfra så vi repræsenterede Plymouth stolt.
Holdet bestående af - Ethan, Danielle, Olivia, Hannah, Jordan, Ryan, Erin, jeg, Zach og Mitchell.
Mitchell og jeg var bænkevarmere.

Så kom Julen...
Den 24. december vågnede jeg bare op som normalt, tog ud og løbe og købe ind og så videre. Min værtsfamilie havde spurgt mig om jeg havde lyst til at lave aftensmad juleaften fordi det jo for mange ikke er en særlig special aften i USA, så det sagde jeg ja til. Jeg lavede frikadeller med brun sovs og kartoffler, og så lavede jeg risengrød. Der er nok mange der tænker - fik du så ikke den amerikanske julemad at smage - og nej det gjorde jeg ikke. Grunden til at min familie spurgte mig var dog at her spiser mange det samme til Thanksgiving og Jul, så vi havde faktisk allerede lige fået denne her middag, og det er et stort arbejde at få en kalkum i gang, og derudover elsker jeg at lave mad, så det var super dejligt. Vi spiste aftensmad med nogle af mine families venner, og de elskede min mad, så det var rigtig skønt. Den 25. om morgenen fik jeg skypet med noget af min familie, og så ellers da jeg kom nedenunder var der mindst 15 pakker med mit navn på. Vi fik åbnet alle pakkerne og det tog ellers sin tid. Jeg har aldrig fået så mange pakker før, og amerikanere giver ofte en masse små pakker så det var rigtig sjovt. jeg fik en masse forskellige små praktiske ting, som tøj, huer, Wisconsin t-shirt, bøger og te. Til min værtsfamilie havde jeg skaffet nogle forskellige ting, og det blev de rigtig glade for så det var super dejligt! Derefter gik turen til min værtsmor søster som bor en time væk fra vores hus til julebrunch. Super lækkert med en masse dejlig mad, og hele familien var samlet. Vi gik en gå tur, og så solnedgangen hvor vi derefter smuttede hjem og i seng. Det var en rigtig dejlig, amerikansk dag hvor jeg nød sammenværet med familie og venner!
Vores amerikanske juletræ
Julemorgen med min værtsøster.
Min værtskusine Ruthie og jeg på en gåtur. 
Julemanden og jeg til et AFS arrangetment vi havde lige før jul. 

Mellem jul og nytår kørte min værtsfar, min værtssøster og jeg 5 timer nord på til min værtsfars bror for at se noget sne. Her hvor jeg bor har vi ikke noget sne lige nu - kun mellem -5 og -27 grader hver dag, så det er lidt kedeligt. Men jeg fikk ellers chanchen for at downhill ski som jeg har glædet mig rigtig meget til, da cross country skiing eller langgrend ski ikke rigtigt er min kop the. Men jeg fik skiiet en hel dag, på et mindre sted men en pist er en pist. Dagen efter tog jeg med min værtsfar ud og langgrend ski og vi skiede 8 kilometer, så der fik jeg brændt noget af julefedtet af. Jeg blev også vist rundt i deres by og så verdens næst største færskvands sø - Lake Superior.
Endelig fik jeg lov til at stå på rigtig ski!!
Så kom vi til nytår hvilket var meget stille og roligt sammenlignet til i Danmark. Jeg var først sammen med nogle af de andres udvekslingstudenter og deres familier, hvor jeg derefter tog over til min vennegruppe der alle var samlet. For det første hørte jeg ikke en raket eller fyrværkeri - så vidt jeg har forstået er det ulovligt her.. Min gruppe af venner sad bare hjemme i stuen og så en film hele aften, og så tvang jeg dem til at hoppe ind i det nye år sammen med mig. Det synes de var utrolig mærkeligt.. Det var en meget stille og rolig nytår sammenlignet til hvad jeg tidligere har oplevet og hvad jeg nok kommer til at opleve de næste par år - men anderledes er godt, og det var sjovt at prøve. Højdepunktet omkring nytåret var helt bestemt den første Januar.
Kersten og jeg!
Jeg, Olivia, Hannah, Danielle og Erin nytårsaften. 

Her er det en kæmpe stor sport at gøre det der hedder The Polar Plunge. Dette går ud på at du hopper i en havet/søen den første januar - og som i nok kan forestille jer er det super super super koldt. Jeg hoppede i Lake Michigan sammen nogle af mine udvekslingsstudenter venner, og det var -5 grader celcius luft temperatur, der var is på søen, som mange her kalder havet fordi der er bølger, og du ikke kan se den anden side. Men ja det var ubeskrivelig koldt, men det er ret cool at jeg nu kan sige at jeg har gjort det..
Tomas og jeg lige efter vi var kommet op af vandet!
Idag tog jeg ud til en nærliggende sø for at skøjte med mine venner hvilket var super skønt!!

Jordan, Olivia, Ryan, Lizzy, jeg og Erin på skøjter. 
Og derefter hockey 

Jeg har ferie indtil på mandag, hvor skolen ellers starter igen, og jeg har haft en super dejlig og oplevelsesrig ferie uden for meget hjemve. Men kan godt mærke at du tænkte mere på Danmark i helligdagene, men halvdelen af året er snart gået så det går hammer stærkt!!

Mange knus Emilie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar