torsdag den 29. januar 2015

Så er vi over halvvejs!!

Hej alle. Så fik jeg tid til at opdatere igen. Siden sidst er det ikke fordi der er sket de største ting, men en del har jeg oplevet. Før jeg tog afsted var jeg på orientering, og her blev vi informeret om at Januar normalt er en af de sværeste måneder, når man er udvekslingsstudent, fordi de er korte dage og specielt her hvor jeg er - meget koldt. De første par dage i Januar havde vi -30 grader celcius om morgenen, når jeg tog i skole. Det var faktisk så koldt at de overvejede at lukke skolen pga. frost, men det gjorde de desværre ikke, så jeg har været i skole i -30 grader.
I starten af Januar havde min veninde fødselsdag, og her tog vi over til det nærmeste ishockey stadion, og skøjtede hele aften. Det var en stor arena med mange mennekser, diskolys og højt musik. De fleste her er meget vandt til at skøjte, fordi at de enter spiller hockey, eller fordi at det jo bliver så helt ubeskriveligt koldt, at de skøjter hver dag hele vinteren. Så jeg værdsatte mine vinterture til Lalandia hvor jeg har lært at skøjte.
Derudover har vi også haft to store football games, i det som de fleste danskere nok kender som The Super Bowl eller NFL. Det hold som "min" del af landet hører til er det hold der hedder Greenbay Packers, hvilket er et af de bedste hold i NFL, som er The National Football Legue. Det er helt umuligt at beskrive hvor meget stemning, der er omkring dette og hvor meget energi og præstige folk putter ind i det. The Packers har et ry for at trække spændningen i alle kampe til det aller sidste, og i den første kamp, de spillede  her i Januar, som så må være kvartfinalen i NFL, vandt de og scorede det gældende mål med 2 minutter tilbage. Den næste kamp var semifinalerne, så hvis de vandt skulle de spille det prestigefyldte superbowl, som faktisk er på søndag. De førte hele kampen, og alle troede at sejren var hjemme, men så mistede de det hele de sidste 10 minutter, og tabte. Når der bliver spillet et Packer Game, er der ingen mennesker nogle steder i byen. Alle supermarkederne er helt tomme og det er sjælendt du ser en bil på vejen. De fleste huse har packers flag ligesom vi har dannebrog hængende ude foran hoveddøren. Så dagen efter var alle folk meget deprimerede, og nogle blev endda hjemme fra skole og arbejde. Det var lidt svært for mig at relatere til den følelse de alle havde, men jeg vil sige at the packer mentality er kommet ind på mig som månederne er gået, og jeg får næsten en helt nationalistisk følelse når de spiller. Nu når vi snakker om nationalisme kan vi jo godt lige fremhæve det ubeskrivelige trælse nederlag af håndboldherrene til Spanien. Det var ikke rart for nogle, og specielt ikke når jeg har en dreng fra Spanien på min skole, som synes det var ubeskriveligt sjovt at fortælle mig hvem der vandt denne kamp og hvem der vandt finalen sidste år.. Men altså, de må jo bare komme efter det snart.
Denne weekend havde jeg AFS orientering og mit første langgrend ski ræs/konkurrence. Skiracet var meget meget meget hårdt, vi skulle ski 7 kilometer, og til dem af jeg der aldrig har langgrend skiiet, er det det noget af det hårdeste nogensinde, så jeg var ubeskrivelig træt bagefter, men jeg kom i mål som den første fra mit hold i JV racet. .. På orientering hvor alle udvekslingsstudenter, i en times omkreds fra min by blev samlet, og vi overnattede i sådan en hytte. Det var så hyggeligt at snakke med alle de andre igen, og der er en pige fra Grønland i mit område, så jeg fik også snakket dansk. Vi gennemgik lidt hvad det er de næste par måneder kommer til at indebærer, og så hyggede vi ellers bare rigtig meget. Vi sad udenfor ved bålet og ristede skumfiduser mens sneen ligeså stille faldt ned over os.. Da vi kom hjem fra orientering, havde udvekslingsstudenter i min by en pizzamiddag, hvor en proffessionel pizzamand, kom og lærte os hvordan man laver pizzabunde i luften. Det var faktisk ikke så svært, og jeg fik lavet min helt egen pizza. Tro det eller ej, amerikansk fastfood pizza er noget af det værste der findes, fordi at bunden er flere centimeter tyk og det de putter på er tre forskellige slags ost og tre forskellige slags pølse. Så det var som sagt rigtig skønt at få lavet en vaskeægte pizza, og jeg fik da lidt følelse af mit lokale italienske pizzasted i Danmark da jeg lavede min egen favorit pizza. Men ja, ellers har jeg det rigtig godt, jeg har været hjemme syg et par dage fordi mit immunforsvar er det der ligner ikke eksisterende siden jeg er kommet herover, men det er rart med nogle fridage..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar