søndag den 14. december 2014

Thanksgiving og December samt 4 måneders dag!!

Hej Alle!
Undskylder for den lange tid siden jeg sidst har opdateret bloggen, men jeg har simpelthen haft så travlt. I dag har jeg været her præcis 4 måneder, og hold nu op hvor tiden den flyver. Jeg har oplevet en helt masse ting, og jeg har nok også oplevet den mest amerikanske ting jeg kommer til at opleve her. Jeg har oplevet Thanksgiving. Thanksgiving er den fjerde torsdag i november måned, hvor man fejre den første høst som pilgrimmene havde efter at de opdagede USA. I Thanksgiving tiden samles man oftest med sin familie, og så er dagen ret meget ligesom en dansk juleaften bortset fra juleparten, så det er madparten. Onsdag efter skole kørte min familie og jeg mod (Excelsior) Minnesota for at fejre Thanksgiving med min værtsmor's forældre, søskende og deres børn. Jeg har en masse værtskusiner og fætre på min alder, så jeg havde det rigtig sjovt. Torsdag formiddag tog vi ud og stod på ski fra morgenstuden af for at få forbrændt nogle kalorier, inden det store måltid, og omkring klokken 16, var kalkunen færdig, efter dens lange stegetid. Vi fik en masse lækkert mad der var kalkun, sovs, kartoffelmos, bønner halløj, brocoli halløj, "filling", og en masse andre lækre ting. Og så var der også tærter til dessert, hvilket jeg havde set meget frem til, og det opfyldte bestemt mine forventninger. Så vi spiste faktisk det meste af dagen. Dagen efter er det det man kalder Black Friday hvilket er det største udsalg alle butikker her i USA har, og folk går helt amok venter uden foran butikkerne hele natten, og rent faktisk bliver folk dræbt... Og morgen valgte mine to værtskusiner, min værtstante og min værtsmor og jeg at tage over i den lokale landsby for der var et julemarked og ikke så mange mennesker, så det var super hyggeligt. Om eftermiddagen da stormen var stildnet, tog mine to værtskusiner og jeg i The Mall Of America, hvilket som navnet siger er det største butikcenter i USA. Det er kæmpe stort. Forstil dig Parken i København gange to mindst, og så er der en forlystelsespark inde midt i. Der er over 500 butikker, 4 etager og et samlet areal af 800 m2. Jeg fik shoppet en lille smule, men selvom vi kom om eftermiddagen, var der en masse mennesker, så vi havde ikke lige overskud til at gå ind i alle butikkerne. Om aften tog min kusine, der er på min alder og jeg ind og så et Hockey Game på hendes skole, og Tonka vandt. Hockey er en sport som de ikke har på særlig mange skoler i Wisconsin, så det var utrolig sjovt at se. Udvalget af sportsgrene de forskellige High School varirere jo depending on hvor skolen ligger.

Et gruppe billede af halvdelen af kusinerne og fætrene - Hannah, Patrick, Anne Clare, jeg, Ellie, Madeline and Noelle. 

Rutjsebanen midt i The Mall of America

Noelle og jeg til Hockey game
Hockeeeey
To af mine ældste værtskusiner - Noelle og Hannah

Om søndagen denne weekend havde min værtsfar fødselsdag, så jeg lavede danske frikadeller, brun sovs og kartofler til ham. De var helt vilde med det, og jeg fik bekræftet at jeg har overtaget genet der giver et talent til at lave hytipyti Mormor sovs.

Frikadeller - 

Frikadeller - og jeg fik også skaffet rødkål!!
Så blev det første december, og jeg har fået et par pakker fra Danmark der virkelig har hjulpet på julestemningen, og jeg har fået pyntet lidt op på mit værelse. Julen går helt amok herover, og de fleste huse har jule dekorationer uden for, og en af mine veninders hus er så pyntet op udenfor at hun siger, at hun er flov over at bo der. Derudover har vi haft Skt. Nikolas hvilket er en dag, hvor vi mindes en eller anden Sankt og får gaver så det var meget rart.
Julesok fra Danmark 

Jeg har været på camp med mit xc skiing team, og det var så sjovt. Det er en super hård sportsgren, men jeg havde en masse sjov sammen med de andre fra holdet. AFS i min by har også haft et jule arrangement, hvor alle lavede en ret fra deres land, så der lavede jeg frikadeller igen. Derudover er basketball sæsonen startet, og det man kalder The School Spirit er helt ekstremt på min skole og jeg ELSKER det. I fredags spillede vi mod vores største rivaler, og vi vandt, men det var lige indtil 8 sekunder tilbage. Seniorklassen bestemmer hvilket tema der skal være til de forskellige skole arrangementer, det kan være orange out eller black out for det er skolens to farver, men denne her gang havde vi Beach Out så jeg trådte op i en Hawaii skjorte og en solhat.

Maddie, jeg og Ellie på skicamp

Udvekslingstudenterne på min skole og julemanden. 
Mine venner og jeg til basketball game - Lizzy, Ryan, Olivia, Erin, jeg, Jordan og Mitchell 
Carolina (Chille), Mathilde (Norge) og jeg foran kirken ved mit hus. 
Derudover var jeg til et bonfire i går aftes, og Wisconsin er jo kendt som bondestaten, og det har jeg godt nok fået bekræftet et par gange, og specielt i går hvor en af mine venner "lånte" en ged og tog den med til the bonfire, så det var utrolig morsomt at skulle rende rundt med den hele tiden. 

Jeg kan godt mærke at jeg kommer meget til at tænke på danmark her i julen, men jeg har det rigtig godt, og min familie sørger for at jeg har en masse at se til, så jeg nyder rent faktisk bare livet.


Mange knus

Ingen kommentarer:

Send en kommentar