mandag den 18. august 2014

Kulturchok på mange måder!!

Så fik jeg igen tid til at opdatere bloggen.
De sidste par dage har virkelig været præget af kulturchok på alle mulige måder. En af de ting der nok har chokeret mig mest er priserne herover. Det er ufatteligt billigt. Like really cheap!! I dag tog jeg med min værtsmor og værtssøster hen til en anden, lidt større, by for at købe noget sportstøj, da jeg kommer til at have practice hver dag i to timer indtil vinter. For det første havde denne her koloenorme sportsbutik en masse varer, der slet ikke er nået til Danmark endnu og sikkert ikke når at komme. For det andet var det virkelig billigt. Jeg købte tre par shorts, en træningstop og tre træningsbluser til det der svarer til godt og vel 500 kr. Og det er Nike's nyeste kollektion vi snakker om. Jeg tror jeg skal have købt et par kufferter as well.



En anden ting vi gjorde i dag, var at vi til frokost spiste et sted der hedder Noodles. Det var virkelig lækkert mad, hvor noget af det (bortset fra mac and cheese) var virkelig sundt. For det første var det her mad virkelig billigt. Vi snakker 17 dollars = 95 kroner for frokost og drikkevarer FOR TRE PERSONER på en restaurent. I Danmark ville vi være kommet af med det tre dobbelte...
Anne Clare (host sister), Tomas (Spanien),  Corby (Tomas host brother), Antonio (Italien), Pat (Tomas host dad) and Clare (my hostmom). 

Vi tog - selvfølgelig - også på starbucks hvor en Frappucino kostede det der svarer til ca. 20 kroner. I Danmark kan denne sagtens koste 45 kroner.
På McD kan man få en is 2,5 danske kroner. Og der ligger en McD vedsiden af min skole. Og vi må gå derover i vores studyhall (fritime). Vi skal højst sandsynligt i biografen imorgen, og her koster en biografbillet 5 dollar. Det vil sige 30 kroner. 30 kroner for en biografbillet. Go home Kinopalæet i Lyngby med jeres 110 kr. + gebyrs biografbilletter..
...
Der er så en ting, som nok forhindre mig i at spise McD til frokost hver dag. Nemlig at alle restaurenter skriver kalorier på deres menukort. Så man virkelig bevidst om hvordan man spiser. Jeg er heldigvis så heldig at min søde værtsfamilie laver rigtig meget sund mad.


En anden ting er at der virkelig ikke er noget trafiklys i nogle af lyskrydsene. Så folk gå/løber/cykler/kører bare som det passer dem, og jeg tænker tit - hvis det var sådan i Danmark ville folk blive kørt ned hele tiden.

Folk herover/hernede/derover/deroppe (who knows) er virkelig venlige. Alle hilser og siger, Oh Emily, you're the new AFS student right? Det er virkelig rart og hyggeligt, og det er så skønt når folk siger til mig at jeg altid kan komme til dem hvis jeg får problemer på skolen. Der er bare en ting. Jeg kan ikke huske folks navne eller efternavne. Når vi snakker om andre bruger vi tit deres efternavne, fx. The Williams. Men det skal nok blive bedre med de navne man skal bare lige vende sig til dem.

I dag fik jeg også færdiggjort mit skema, og jeg starter i skole d. 2. september. I morgen tidlig har jeg mit første Cross Country meeting. Cross Country er lang distance løb, og jeg glæder mig rigtig meget til at møde alle de andre fra holdet, og få nogle at snakke med inden jeg starter i skole. Men ellers har jeg 2 timers løbetræning hver dag indtil vinter.. I dag så jeg også lidt af skolen, og fik mit eget vakse ægte amerikanske Locker. Og jeg åbnede det i første forsøg - det er faktisk lidt af en præstation i sig selv. For at åbne de lockers er noget af det sværeste jeg nogensinde har prøvet.. Efter jeg havde været på skolen mødtes jeg med nogle af de andre udvekslingsstudenter, hvor vi hyggede os indtil jeg skulle spise aftensmad.

Carolina Fra Chile og Jeg.


All the best from Emilyyyyyy

Ingen kommentarer:

Send en kommentar