fredag den 13. marts 2015

Forår i luften

Hej igen. Nu fik jeg endelig tid til at skrive igen, og nu er der forår i luften. Hele vinteren har vi haft minus 20 graders vejr, men i den sidste uges tid har det varmet op til 15 graders varme, så det er rigtig dejligt. Siden sidst har jeg været rigtig travl som sædvanligt.
I begyndelsen af Februar havde vi et kæmpe basketball game imod vores største rivaler, og temaet for publikum var 80'erne. Så mine veninder og jeg trådte op i leggings, benvarmere og store crewneck sweatere. Vi vandt et par kampe efter den, men derefter røg vi ud af ligaen, så nu er det slut med vintersports.
Dette mener at jeg, ENDELIG, er færdig med langgrend ski, og jeg var til den sidste banquet som de kalder det hvilket, er en afslutningsfest. Alle her blev beskrevet af trænerne, og der blev uddelt priser, og vi så videoer fra året. Det var rigtig sjovt at lære at langgrend ski, men jeg er helt bestemt mere en snowboader, og en downhill skier. Forårs sportsgrene er nu startet og på min skole tilbyder de tennis, baseball og golf for drenge samt fodbold (soccer) og softball for piger. Derudover er der Track and Field, hvilket er atletik for piger og drenge. Track minder ret meget om cross country, som jeg løb i efteråret. Den første træning var mandag, og jeg er i den diciplin der hedder langdistance, og vi konkurrere i 1600 meter og 3200 meter. Fordi at jeg var i cross country og har løbet igennem vinteren, blev nogle af de andre piger der løber reglmæssigt og jeg hurtigt trukket til side af vores træner, og vi løber nu 6-8 kilometer hver dag. Der er 150 på holdet, og mange laver højdespring, længdespring, stangspring osv, men jeg holder mig bare til løb. Denne sport kommer til at fortsætte helt indtil sommer, og jeg kommer til at have en helt masse races.
Valentines dag herover er koloenormt, og på skolen var der en masse sjove ting. Torsdag i valentines ugen, havde alle pigerne et hjerte på, og de måtte ikke tale til nogle drenge, men hvis de talte til en dreng skulle de give ham deres hjerte, og den dreng med flest hjerter vandt. Og om fredagen var det omvendt. Alle butikkerne var fuldkommen overklisterede med valentines ting, og det var meget større end nytår. I denne weekend var der en skolefest, som de kalder Sadie Hawkins, hvor pigen skal sprøge drengen, og så er det meget ligesom jeg forklarede med homecoming. Det er langt fra gode danske fester, men minder mest om diskofesterne fra mellemtrinnet. Jeg tog afsted med en stor gruppe (25) fra min skole, og der var en del med dates, men der var også nogle der tog afsted uden en date lige som jeg. En af mine veninder har en kæmpe indørs pool, så efter at vi havde været til festen en times tid tog vi hjem til hende, og badede hele aften, så det endte op med at være en rigtig god fest.

Derudover har den årlige musikal været på skolen, som var All Shook Up med Elvis musik. Min veninde fra Norge Mathilde havde en af hovedrollerne, og Leon fra Tyskland var en danser. Jeg arbejdede i snackboden hele weekenden, og så alle 4 shows.
Jeg var ude og ride på slæde bag heste sammen med en af mine veninder, og derefter er tiden bare gpet med skole lektier, og nyde tiden.

Mange knus Emilie

torsdag den 29. januar 2015

Så er vi over halvvejs!!

Hej alle. Så fik jeg tid til at opdatere igen. Siden sidst er det ikke fordi der er sket de største ting, men en del har jeg oplevet. Før jeg tog afsted var jeg på orientering, og her blev vi informeret om at Januar normalt er en af de sværeste måneder, når man er udvekslingsstudent, fordi de er korte dage og specielt her hvor jeg er - meget koldt. De første par dage i Januar havde vi -30 grader celcius om morgenen, når jeg tog i skole. Det var faktisk så koldt at de overvejede at lukke skolen pga. frost, men det gjorde de desværre ikke, så jeg har været i skole i -30 grader.
I starten af Januar havde min veninde fødselsdag, og her tog vi over til det nærmeste ishockey stadion, og skøjtede hele aften. Det var en stor arena med mange mennekser, diskolys og højt musik. De fleste her er meget vandt til at skøjte, fordi at de enter spiller hockey, eller fordi at det jo bliver så helt ubeskriveligt koldt, at de skøjter hver dag hele vinteren. Så jeg værdsatte mine vinterture til Lalandia hvor jeg har lært at skøjte.
Derudover har vi også haft to store football games, i det som de fleste danskere nok kender som The Super Bowl eller NFL. Det hold som "min" del af landet hører til er det hold der hedder Greenbay Packers, hvilket er et af de bedste hold i NFL, som er The National Football Legue. Det er helt umuligt at beskrive hvor meget stemning, der er omkring dette og hvor meget energi og præstige folk putter ind i det. The Packers har et ry for at trække spændningen i alle kampe til det aller sidste, og i den første kamp, de spillede  her i Januar, som så må være kvartfinalen i NFL, vandt de og scorede det gældende mål med 2 minutter tilbage. Den næste kamp var semifinalerne, så hvis de vandt skulle de spille det prestigefyldte superbowl, som faktisk er på søndag. De førte hele kampen, og alle troede at sejren var hjemme, men så mistede de det hele de sidste 10 minutter, og tabte. Når der bliver spillet et Packer Game, er der ingen mennesker nogle steder i byen. Alle supermarkederne er helt tomme og det er sjælendt du ser en bil på vejen. De fleste huse har packers flag ligesom vi har dannebrog hængende ude foran hoveddøren. Så dagen efter var alle folk meget deprimerede, og nogle blev endda hjemme fra skole og arbejde. Det var lidt svært for mig at relatere til den følelse de alle havde, men jeg vil sige at the packer mentality er kommet ind på mig som månederne er gået, og jeg får næsten en helt nationalistisk følelse når de spiller. Nu når vi snakker om nationalisme kan vi jo godt lige fremhæve det ubeskrivelige trælse nederlag af håndboldherrene til Spanien. Det var ikke rart for nogle, og specielt ikke når jeg har en dreng fra Spanien på min skole, som synes det var ubeskriveligt sjovt at fortælle mig hvem der vandt denne kamp og hvem der vandt finalen sidste år.. Men altså, de må jo bare komme efter det snart.
Denne weekend havde jeg AFS orientering og mit første langgrend ski ræs/konkurrence. Skiracet var meget meget meget hårdt, vi skulle ski 7 kilometer, og til dem af jeg der aldrig har langgrend skiiet, er det det noget af det hårdeste nogensinde, så jeg var ubeskrivelig træt bagefter, men jeg kom i mål som den første fra mit hold i JV racet. .. På orientering hvor alle udvekslingsstudenter, i en times omkreds fra min by blev samlet, og vi overnattede i sådan en hytte. Det var så hyggeligt at snakke med alle de andre igen, og der er en pige fra Grønland i mit område, så jeg fik også snakket dansk. Vi gennemgik lidt hvad det er de næste par måneder kommer til at indebærer, og så hyggede vi ellers bare rigtig meget. Vi sad udenfor ved bålet og ristede skumfiduser mens sneen ligeså stille faldt ned over os.. Da vi kom hjem fra orientering, havde udvekslingsstudenter i min by en pizzamiddag, hvor en proffessionel pizzamand, kom og lærte os hvordan man laver pizzabunde i luften. Det var faktisk ikke så svært, og jeg fik lavet min helt egen pizza. Tro det eller ej, amerikansk fastfood pizza er noget af det værste der findes, fordi at bunden er flere centimeter tyk og det de putter på er tre forskellige slags ost og tre forskellige slags pølse. Så det var som sagt rigtig skønt at få lavet en vaskeægte pizza, og jeg fik da lidt følelse af mit lokale italienske pizzasted i Danmark da jeg lavede min egen favorit pizza. Men ja, ellers har jeg det rigtig godt, jeg har været hjemme syg et par dage fordi mit immunforsvar er det der ligner ikke eksisterende siden jeg er kommet herover, men det er rart med nogle fridage..

fredag den 2. januar 2015

Jul og nytår!

Så fik jeg tid til at opdatere igen - det er en af mine sidste feriedage, og jeg har ødelagt min døgnrytme en del, ved at have for mange sleepovers og se for mange film (Faktisk bare have sjov) så jeg kan lige så godt bruge mine vågne sene natte timer på at fortælle om de foregående tider..

Siden sidst har jeg oplevet en helt masse.
I midt december tog jeg med min tysk klasse til Chicago for et tysk julemarked. Det var super super skønt, fordi for det første var der en helt masse tysk mad og europæisk slik man kunne købe, og det fik virkelig julestemningen frem i dig! Derudover er det første gang jeg var i en stor by siden jeg kom, og jeg er jo vandt til at være i København mindst et par gange om måneden. Så det fik mig virkelig til at føle mig hjemme på en eller anden måde, da vi gik inde midt i Chicago. Ved det lyder meget mærkeligt idet at jeg bor på en gård, men det var bare storby's følelsen jeg ikke har oplevet siden jeg tog afsted jeg fik tilbage.

Julemarked i Chicago


7 ELEVN I USA!! De har også IKEA!!
Jenny, Hayley og jeg som til dagligt er tyskpartener!!

Jeg var også til et Glowing Volleyball Tournament - en volleyball turnering med en selv lysende bold og net. Det var en super sjov fredag aften, med min gruppe af venner hvor vi spillede volleyball hele aften. Jeg er i følge alle der kender mig den mindst ukoordinerede person nogensinde, så jeg var mest cheerleader eller benchwarmer. Men vi vandt dog de to første kampe og derefter gik det ned af bakke. Men det var ret cool fordi at vi var de eneste fra vores by, og turneringen var i en lidt større by lidt derfra så vi repræsenterede Plymouth stolt.
Holdet bestående af - Ethan, Danielle, Olivia, Hannah, Jordan, Ryan, Erin, jeg, Zach og Mitchell.
Mitchell og jeg var bænkevarmere.

Så kom Julen...
Den 24. december vågnede jeg bare op som normalt, tog ud og løbe og købe ind og så videre. Min værtsfamilie havde spurgt mig om jeg havde lyst til at lave aftensmad juleaften fordi det jo for mange ikke er en særlig special aften i USA, så det sagde jeg ja til. Jeg lavede frikadeller med brun sovs og kartoffler, og så lavede jeg risengrød. Der er nok mange der tænker - fik du så ikke den amerikanske julemad at smage - og nej det gjorde jeg ikke. Grunden til at min familie spurgte mig var dog at her spiser mange det samme til Thanksgiving og Jul, så vi havde faktisk allerede lige fået denne her middag, og det er et stort arbejde at få en kalkum i gang, og derudover elsker jeg at lave mad, så det var super dejligt. Vi spiste aftensmad med nogle af mine families venner, og de elskede min mad, så det var rigtig skønt. Den 25. om morgenen fik jeg skypet med noget af min familie, og så ellers da jeg kom nedenunder var der mindst 15 pakker med mit navn på. Vi fik åbnet alle pakkerne og det tog ellers sin tid. Jeg har aldrig fået så mange pakker før, og amerikanere giver ofte en masse små pakker så det var rigtig sjovt. jeg fik en masse forskellige små praktiske ting, som tøj, huer, Wisconsin t-shirt, bøger og te. Til min værtsfamilie havde jeg skaffet nogle forskellige ting, og det blev de rigtig glade for så det var super dejligt! Derefter gik turen til min værtsmor søster som bor en time væk fra vores hus til julebrunch. Super lækkert med en masse dejlig mad, og hele familien var samlet. Vi gik en gå tur, og så solnedgangen hvor vi derefter smuttede hjem og i seng. Det var en rigtig dejlig, amerikansk dag hvor jeg nød sammenværet med familie og venner!
Vores amerikanske juletræ
Julemorgen med min værtsøster.
Min værtskusine Ruthie og jeg på en gåtur. 
Julemanden og jeg til et AFS arrangetment vi havde lige før jul. 

Mellem jul og nytår kørte min værtsfar, min værtssøster og jeg 5 timer nord på til min værtsfars bror for at se noget sne. Her hvor jeg bor har vi ikke noget sne lige nu - kun mellem -5 og -27 grader hver dag, så det er lidt kedeligt. Men jeg fikk ellers chanchen for at downhill ski som jeg har glædet mig rigtig meget til, da cross country skiing eller langgrend ski ikke rigtigt er min kop the. Men jeg fik skiiet en hel dag, på et mindre sted men en pist er en pist. Dagen efter tog jeg med min værtsfar ud og langgrend ski og vi skiede 8 kilometer, så der fik jeg brændt noget af julefedtet af. Jeg blev også vist rundt i deres by og så verdens næst største færskvands sø - Lake Superior.
Endelig fik jeg lov til at stå på rigtig ski!!
Så kom vi til nytår hvilket var meget stille og roligt sammenlignet til i Danmark. Jeg var først sammen med nogle af de andres udvekslingstudenter og deres familier, hvor jeg derefter tog over til min vennegruppe der alle var samlet. For det første hørte jeg ikke en raket eller fyrværkeri - så vidt jeg har forstået er det ulovligt her.. Min gruppe af venner sad bare hjemme i stuen og så en film hele aften, og så tvang jeg dem til at hoppe ind i det nye år sammen med mig. Det synes de var utrolig mærkeligt.. Det var en meget stille og rolig nytår sammenlignet til hvad jeg tidligere har oplevet og hvad jeg nok kommer til at opleve de næste par år - men anderledes er godt, og det var sjovt at prøve. Højdepunktet omkring nytåret var helt bestemt den første Januar.
Kersten og jeg!
Jeg, Olivia, Hannah, Danielle og Erin nytårsaften. 

Her er det en kæmpe stor sport at gøre det der hedder The Polar Plunge. Dette går ud på at du hopper i en havet/søen den første januar - og som i nok kan forestille jer er det super super super koldt. Jeg hoppede i Lake Michigan sammen nogle af mine udvekslingsstudenter venner, og det var -5 grader celcius luft temperatur, der var is på søen, som mange her kalder havet fordi der er bølger, og du ikke kan se den anden side. Men ja det var ubeskrivelig koldt, men det er ret cool at jeg nu kan sige at jeg har gjort det..
Tomas og jeg lige efter vi var kommet op af vandet!
Idag tog jeg ud til en nærliggende sø for at skøjte med mine venner hvilket var super skønt!!

Jordan, Olivia, Ryan, Lizzy, jeg og Erin på skøjter. 
Og derefter hockey 

Jeg har ferie indtil på mandag, hvor skolen ellers starter igen, og jeg har haft en super dejlig og oplevelsesrig ferie uden for meget hjemve. Men kan godt mærke at du tænkte mere på Danmark i helligdagene, men halvdelen af året er snart gået så det går hammer stærkt!!

Mange knus Emilie

søndag den 14. december 2014

Thanksgiving og December samt 4 måneders dag!!

Hej Alle!
Undskylder for den lange tid siden jeg sidst har opdateret bloggen, men jeg har simpelthen haft så travlt. I dag har jeg været her præcis 4 måneder, og hold nu op hvor tiden den flyver. Jeg har oplevet en helt masse ting, og jeg har nok også oplevet den mest amerikanske ting jeg kommer til at opleve her. Jeg har oplevet Thanksgiving. Thanksgiving er den fjerde torsdag i november måned, hvor man fejre den første høst som pilgrimmene havde efter at de opdagede USA. I Thanksgiving tiden samles man oftest med sin familie, og så er dagen ret meget ligesom en dansk juleaften bortset fra juleparten, så det er madparten. Onsdag efter skole kørte min familie og jeg mod (Excelsior) Minnesota for at fejre Thanksgiving med min værtsmor's forældre, søskende og deres børn. Jeg har en masse værtskusiner og fætre på min alder, så jeg havde det rigtig sjovt. Torsdag formiddag tog vi ud og stod på ski fra morgenstuden af for at få forbrændt nogle kalorier, inden det store måltid, og omkring klokken 16, var kalkunen færdig, efter dens lange stegetid. Vi fik en masse lækkert mad der var kalkun, sovs, kartoffelmos, bønner halløj, brocoli halløj, "filling", og en masse andre lækre ting. Og så var der også tærter til dessert, hvilket jeg havde set meget frem til, og det opfyldte bestemt mine forventninger. Så vi spiste faktisk det meste af dagen. Dagen efter er det det man kalder Black Friday hvilket er det største udsalg alle butikker her i USA har, og folk går helt amok venter uden foran butikkerne hele natten, og rent faktisk bliver folk dræbt... Og morgen valgte mine to værtskusiner, min værtstante og min værtsmor og jeg at tage over i den lokale landsby for der var et julemarked og ikke så mange mennesker, så det var super hyggeligt. Om eftermiddagen da stormen var stildnet, tog mine to værtskusiner og jeg i The Mall Of America, hvilket som navnet siger er det største butikcenter i USA. Det er kæmpe stort. Forstil dig Parken i København gange to mindst, og så er der en forlystelsespark inde midt i. Der er over 500 butikker, 4 etager og et samlet areal af 800 m2. Jeg fik shoppet en lille smule, men selvom vi kom om eftermiddagen, var der en masse mennesker, så vi havde ikke lige overskud til at gå ind i alle butikkerne. Om aften tog min kusine, der er på min alder og jeg ind og så et Hockey Game på hendes skole, og Tonka vandt. Hockey er en sport som de ikke har på særlig mange skoler i Wisconsin, så det var utrolig sjovt at se. Udvalget af sportsgrene de forskellige High School varirere jo depending on hvor skolen ligger.

Et gruppe billede af halvdelen af kusinerne og fætrene - Hannah, Patrick, Anne Clare, jeg, Ellie, Madeline and Noelle. 

Rutjsebanen midt i The Mall of America

Noelle og jeg til Hockey game
Hockeeeey
To af mine ældste værtskusiner - Noelle og Hannah

Om søndagen denne weekend havde min værtsfar fødselsdag, så jeg lavede danske frikadeller, brun sovs og kartofler til ham. De var helt vilde med det, og jeg fik bekræftet at jeg har overtaget genet der giver et talent til at lave hytipyti Mormor sovs.

Frikadeller - 

Frikadeller - og jeg fik også skaffet rødkål!!
Så blev det første december, og jeg har fået et par pakker fra Danmark der virkelig har hjulpet på julestemningen, og jeg har fået pyntet lidt op på mit værelse. Julen går helt amok herover, og de fleste huse har jule dekorationer uden for, og en af mine veninders hus er så pyntet op udenfor at hun siger, at hun er flov over at bo der. Derudover har vi haft Skt. Nikolas hvilket er en dag, hvor vi mindes en eller anden Sankt og får gaver så det var meget rart.
Julesok fra Danmark 

Jeg har været på camp med mit xc skiing team, og det var så sjovt. Det er en super hård sportsgren, men jeg havde en masse sjov sammen med de andre fra holdet. AFS i min by har også haft et jule arrangement, hvor alle lavede en ret fra deres land, så der lavede jeg frikadeller igen. Derudover er basketball sæsonen startet, og det man kalder The School Spirit er helt ekstremt på min skole og jeg ELSKER det. I fredags spillede vi mod vores største rivaler, og vi vandt, men det var lige indtil 8 sekunder tilbage. Seniorklassen bestemmer hvilket tema der skal være til de forskellige skole arrangementer, det kan være orange out eller black out for det er skolens to farver, men denne her gang havde vi Beach Out så jeg trådte op i en Hawaii skjorte og en solhat.

Maddie, jeg og Ellie på skicamp

Udvekslingstudenterne på min skole og julemanden. 
Mine venner og jeg til basketball game - Lizzy, Ryan, Olivia, Erin, jeg, Jordan og Mitchell 
Carolina (Chille), Mathilde (Norge) og jeg foran kirken ved mit hus. 
Derudover var jeg til et bonfire i går aftes, og Wisconsin er jo kendt som bondestaten, og det har jeg godt nok fået bekræftet et par gange, og specielt i går hvor en af mine venner "lånte" en ged og tog den med til the bonfire, så det var utrolig morsomt at skulle rende rundt med den hele tiden. 

Jeg kan godt mærke at jeg kommer meget til at tænke på danmark her i julen, men jeg har det rigtig godt, og min familie sørger for at jeg har en masse at se til, så jeg nyder rent faktisk bare livet.


Mange knus

tirsdag den 25. november 2014

Næsten thanksgiving .. og december

Hej igen.
Tiden går simpelthen så stærkt, og jeg føler at jeg skrev på bloggen i går, men det gjorde jeg tydeligvis ikke haha..
Siden sidst har jeg haft min Banquet hvilket er ligesom en generalforsamling for alle sportsholdende, eller en afslutningsfest. Alle "dressed up" har ingen ide om hvordan du siger det på dansk længere, men alle havde i hvert fald pænt tøj på. Så vi kom og trænerne holdte lidt taler, vi spiste og derefter gjorde de nogle forskellige traditioner. Alle eleverne blev taget frem foran publikum, og fik en beskrivelse af alle trænerne, samt nogle forskellige awards. Derudover havde alle seniors lavet en fælles gave til the coaches. Derudover holdte nogle af seniors en tale for trænerne, og det var meget rørende. Jeg elsker virkelig vores trænere, de har været så imødekommende og hjulpet mig så meget igennem hele sæsonen. De gav mig chancher til at løbe varsity (1. hold) selvom jeg tog en plads væk fra en af deres elever, der havde arbejdet for dette i flere år, men de erkendte at jeg var hurtigere og gav mig pladsen. Derudover har vores første quater med hensyn til karakterer og skole også sluttet, og der var et event der virkelig overraskede mig. Som jeg har fortalt før kan man få et "Letter" i en sport, hvis man er på 1. holdet, og det er ekstremt prestigefyldt. Man får også et Letter hvis man har været i band i fire år, og noget som virkelig overraskede mig var at hvis man er på det der hedder High Honor Roll for man også et Letter. High Honor Roll er en akademisk liste for alle de elever på skolen der har et gennemsnit på over 3,8 hvilket er alle A og et B+ som minimum. Men det er super prestigefyldt at komme på denne liste, og den bliver sendt til alle forældre, lærer og trænere, så da min veninde fra Norge og jeg fandt ud af at vi var på den blev vi meget overraskede. På en eller anden måde er det fedt, at de erkender eleverne her for at være "stræbere" eller ihvertfald meget kloge, fordi det ville aldrig ske i Danmark.

Hannah, Danielle, Olivia, Lizzy and I at the banquet.
My two Freshmens and I (Sarah and Ellie)

Derudover har jeg været ude og shoppe med Carolina fra Chile og Mathilde fra Norge. Jeg har været til min venindes fødselsdag samt været inde og se den nye Hunger Games - Mockingjay part I. Jeg har været ude og bowle med min vennegruppe, og ellers cruiset rundt diverse aftener og tage til McDonalds for at få en .50 dollars cone med 50 kalorier. Det vil sige at du får en isvaffel til 3 DKK, der kun har 50 kalorier - det kalder jeg en super god deal.
Derudover har vi også fået sne - en helt masse sne. Vi har nok fået omkring 10 centimeter, og det er så hyggeligt!!

Tirsdag Morgen
Ready for bowling

Man kan ikke tage ud og bowle her uden at være i et PhotoBooth - så dette kom op og hænge på min væg ved siden at billedet af min savnede lillebror <3

Jeg glemte at fortælle sidste gang at jeg har Langrend Ski som min vintersport, og det er ret fedt for der er kun træning 2 gange om ugen, men det er logisk nok udenfor og pisse hamrende koldt, men altså.. Jeg skal nok komme i form, og få lov til at ski en masse. I dag fik vi Thanksgiving Break fordi det er thanksgiving Tordag og Black Friday fredag, så jeg tager til Minnesota med min familie, for at fejre det med deres familie.

Danielle og jeg 

Carolina, Mathilde og jeg

Mange knus Emilie

tirsdag den 11. november 2014

Hverdag

Så fik jeg endelig tid til at opdatere igen. I dag har jeg været i Plymouth i netop 90 dage og hold nu op hvor går tiden bare stærkt. Siden min fødselsdag har jeg faktisk ikke lavet noget specielt, udover at leve min amerikanske hverdag i bedste forstand. Dagene går med skole og lektier, samt så prøver jeg så vidt muligt at løbe hver dag. En stor del af den amerikanske kultur, er at alle er meget travle og altid har noget at lave i hverdagene. Min værtsforældre har tit møder om aftenen i hverdagene, og min værtssøster med med i "The Fall play" så hun har prøve/træning de fleste hverdagsaftener. Derudover kommer jeg for det meste hjem omkring klokken 17, og det er belragende mørkt så det er ikke fordi der er det helt store at lave. Men jeg har dog rigeligt at lave. 

Som dagene går indser man nogle forskellige ting, og den ene aften da jeg stod og børstede tænder fik jeg en random tanke i hovedet. Selvom mine forældre ikke har tjekket hvordan jeg børstede mine tænder siden jeg var lille, har man stadig den der tanke i hovedet - har jeg nu børstet mine tænder rigtigt. Så den ene aften stod jeg bare og tænkte ved mig selv, nu er mine forældre der ikke til at tjekke hvordan jeg børster mine tænder, og det går sikkert helt galt. Selvom de ikke har siden jeg var helt lille, indser jeg bare nu hvor langt væk hjemmefra jeg er, og hvor voksen jeg bliver nødt til at være. Selvfølgelig børster jeg mine tænder ordentlig far, men det var bare en tanke der slog mig den ene dag, og en tanke der fik mig til at indse hvor langt væk hjemmefra jeg er. 

I lørdags var jeg inde og se et NBA game som er et baksetball game i den første liga. Det hold der geografisk er tættest på min by er the Milwaukee Bucks og de er utrolig dårlige. Så billetterne var gratis, men det var faktisk en utrolig spændende kamp og scoren var 91-91 med fem sekunder tilbage, og the bucks vandt faktisk.


tirsdag den 28. oktober 2014

Hverdag og sweet sixteen!

Hej alle, siden sidst har det egentlig stået mest på hverdag. Ganske almindelig rigtig god hverdag. Jeg har haft mit sidste cross country løb, og min sidste træning. Det var utrolig trist, da løbetræning hver dag og holdet har fyldt så meget af mine første måneder her. Det er virkelig en oplevelse jeg aldrig nogensinde vil komme til at glemme. Som i nok har set i filmene, så er der rigtig meget prestige i at være på et sportshold. Man køber en "Letter Jacket" som det hedder, hvor det er meningen at man sætter alle sine medaljer på og andre ting man får i løbet af ens High School tid. Når man har deltaget i Varsity et bestemt antal gange i en sportsgren får man et "Letter" som man kan sætte på sin jakke, og så sætter man så alle ens små "letters" på hver gang man får et nyt. Så i dag blev der uddelt Letters til cross country holdet, og jeg blev meget overrasket da min træner tildelte mig et.

Mit Letter
Varsity 2014 - Maria Ryan, Sophie Bolich (Kvalificeret til statsmesterskaberne i en tid på 19:04 for 5 km.), Coach Grosserousch, Brooke Koehn (Kvalificeret til statsmesterskaberne i en tid på 19:30 for 5 km.), Abby Payne, Karly Knaus, jeg, Coach Smith, Olivia Jankowski og Coach Henrikson. 
Olivia og jeg 
Mine fem piger, Olivia, Lizzy, Danielle, Erin, Hannah og jeg iført alt for meget tøj. 


I går - eller i mandags - fyldte jeg 16 år gammel og det var en helt fantastisk dag. Jeg havde haft meget ambivalente følelser omkring denne dag, nu når jeg skulle fejre den uden mine danske familie og venner. Men jeg havde en helt fantastisk dag. Da jeg vågnede var det ikke med fødselsdagssang og gaver, men jeg stod bare egentligt op. Min værtsmor er træner for svømmeholdet og de har træning hver dag klokken 6:00, så hun tog afsted længe før jeg vågnede. Min værtsfar havde lavet amerikanske pandekager til mig, jeg fik da jeg kom ned for at spise morgenmad, også tog jeg ellers i skole. Da jeg kom ind på skolen og gik over til mit Locker, havde min to rigtig gode veninder hængt gaver der på. Min veninde Carolina fra Chile havde givet mig en skotøjsæske med en masse dejlige ting i, og min veninde Mathilde fra Norge havde skrevet mig et brev på dansk. I løbet af dagen fik jeg utrolig utrolig mange lykønskninger, og jeg havde som sagt bare en rigtig rigtig god dag. Da jeg kom hjem troede jeg egentlig at vi bare ville tage ud og spise, og åbne gaver og så videre. Men pludselig kommer min kontakperson og hendes datter, som jeg er rigtig gode veninder med ind ad døren, og lige pludselig kommer mine fem bedste amerikanske veninder løbende ind af døren, og jeg blev så overrasket. Vi havde det så hyggeligt og vi fik lækker aftensmad, og jeg fik åbnet mine gaver. Fra min værtsfamilie fik jeg den blødeste dejligste badekåbe og en Wisconsin Badgers t-shirt, hvilket er lige hvad jeg havde brug for. Jeg fik en søster halskæde af min værtssøster, og noget tøj fra min kontaktperson. Mine fem dejlige veninder havde lavet et fotoalbum til mig, som allerede var halvt fyldt op med alle de billeder vi har sammen indtil nu. De havde alle fem skrevet breve til mig og det var utroligt rørende. Min værtsfamilie havde skaffet danske flag og servietter, og alt var lige som det skulle være. Lige pludselig mens jeg sidder og er ved at spise min is hører jeg en masse larm, og mine fem aller bedste drengevenner kommer gående ind af døren, og hold nu op hvor blev jeg overrasket. Det var det bedste overraskelse jeg kunne få. Efter aftensmaden tog vi over på skolen for at se korets efterårs koncert hvor mange af vores venner var med i, og derefter tog vi hjem til en af mine veninder, for at holde en filmaften. The Sophomore's havde en test tirsdag morgen, så jeg skulle først i skole klokken 9:35, og derfor fik jeg lov til at sove ind. Jeg havde en helt fantastisk dag med alle mine amerikanske mennekser, men det der fuldendte den var mine gaver og hilsner fra dem derhjemme i Danmark. Jeg fik ugeblade og slik fra min familie derhjemme i Danmark og det bragte virkelig et smil på mine læber. Derudover havde min bedste veninde fremstillet en film til mig, med en masse utrolig grimme billeder, men det var rigtig dejligt at se.

Mine venner overraskede mig på min fødselsdag!! Fra venstre Lizzy, Danielle, Hannah, Olivia, Erin, jeg, Ryan, Zack, Jordan, Mitchell og Ethan. 
Under aftnesmaden



Denne uge er en kort uge, hvor jeg har fri torsdag og fredag fordi det er ligesom deres mini efterårsferie, og der er noget kursus for lærerne de to dage. Savnet til Danmark bliver større og større hver dag, men jeg har det rigtig godt.

Mange kram fra Emilie

mandag den 13. oktober 2014

Homecoming

Så fik jeg endelig tid til at opdatere igen.
Siden sidst er der sket en masse ting. Jeg havde en meget normal skoleuge, hvor jeg fik taget mine seniorpictures. Det er billeder som skal bruges i the yearbook, fordi alle de andre freshmen, sophomores and juniors har sort/hvid billeder men seniorbillederne er i farver, så man gør en helt masse ud af at få dem super flotte, og nogle af de andre piger har fået taget modelbilleder. Men så ellers for en uge siden startede homecoming week og hold da op hvor har det været en amerikansk uge med alt du kan forvente fra amerikanerne.

Homecoming er som jeg fortalte sidste gang en uge hvor man fejre alle efterårs sportsholdende, og college eleverne fra de forrige år kommer hjem på besøg og så videre. Temaet for homecoming på min skole var Ancient Greece.

Søndag eftermiddag startede the powderpuff og volleyball turnament. Meningen med dette er at drengene og pigerne skal bytte sport, og det var virkelig sjovt. Vi startede med at se drengenes volleyball turnament hvor der blev lavet nogle utrolig firnurlige afleveringer. I løbet af hele ugen kæmper de mod alle de andre årgange, så for hver en aktivitet får man så point, og til sidst bliver der så en samlet vinder klasse hvilket altid er the seniors. Men jeg var på the senior team til powederpuff som er en version af Amerikansk Fodbold. Det er en version hvor du ikke må tackle så voldsomt, så i stedet for at tackle river du flag af et bælte alle har på. Men ellers var reglerne det samme, og vi spillede med en rigtig opstilling osv - det var SÅ sjovt.
The Powderpuff Team
Antonio (Italien) og jeg klar til at kæmpe mod the Freshmens



Mandag, hver dag havde vi en dresscode hvor man skulle følge de regler og så får man point. Seniors havde blå så vi kunne have jeans på og det var meget nemt, juniors havde grøn, sophomores havde rød og som sædvanligt skal the freshmens mobbes og livet skal gøres hårdt for dem, så de skulle have gul på.

Tirsdag var det Toga Day, så den største del af skolen have togaer på hvilket var yderst ukomfortabelt, da det var utrolig koldt på skolen den dag. Men det var rigtig underholdene, og sjovt at se alle i Togaer.

Tomas (Spanien) og jeg på Toga Day


Onsdag var det Pyjamas dag hvilket nok var den mest komfortable dag jeg nogensinde har oplevet. Der var mange sjove pyjamasser, og det var utrolig underholdende, for Matt som er basketball spiller på skolen og også spiller football og softball kom i skole i en pink onpiece!

Torsdag var det camuflage og flower day, så fordi vi er i Wisconsin og alle går på jagt havde de fleste camu på i skole.

Fredag var det Panther Pride day, så der skulle vi have orange og sort på fordi det er skolens farver. Vi fik fri to timer tidligere end normalt fredag, hvor der var en kæmpe cermoni. Skolen har en hall of fame og der blev udnævnt tre nye medlemmer, som alle var studenter +60 år, så de var meget emotionelle over at være tilbage på skolen.
Grunden til at der er homecoming er jo efterårs sportsholdende, så alle sportsholdene havde en senior representant fra hver sportsgren. Dette er oftest den mest betydningsfulde eller successfulde student, så det er ligesom i filmene. Men så udfra denne gruppe af elever bliver homecoming queen og king valgt, og det blev ironisk nok den bedste softball/basketball/football spiller som blev king og den bedste volleyball spiller der blev queen. Efter dette var der en kæmpe parade nede i downtown, hvor alle clubs og sportshold havde en float og så var der simpelthen så mange mennekser der var for at kigge. Jeg var på AFS delen af paraden, og vi havde det rigtig sjovt, med vores hjemmelavede flag. Efter paraden tog jeg hjem til en af mine veninder for at spise aftensmad, hvor der bagefter var det homecoming game. Dette football game er det hvor der er allerflest tilskuere i løbet af året, og alle er klædt i sort og orange, så det var rigtig sjovt. Jeg elsker som sagt the football games, og jeg har det altid hammer sjovt. Her i USA er der en tradition for noget man kalder TP'ing (Toiletpapering). Det er ikke ulovligt men det er heller ikke lovligt, men så længe man bare TP personer man ved der ikke har noget imod det kommer man ikke i problemer med politiet, for det har de ligesom accepteret. Men jeg tog med mine veninder ud og TP og det er nok det sjoveste jeg nogensinde har oplevet. Vi var alle klædt i sort og havde ninjamasker på, også kørte vi ud til en af vores venner og totalt tilklistrede hans hus med toiletpapir. Meningen er at mens man gør det plejer folk enten at komme hjem, eller vågne op fordi man gør det sent om aften, så da lyset tændte i huset løb alle for livet, men det er lidt ironisk for det hele er egentligt bare et skuespil.

All pumped for the Panther Pride
Fra paraden - Jeg, Tomas fra Spanien, Carolina fra Chile, Leon og Rikke fra Tyskland samt Melis fra Tyrkiet 
Jeg og mit flotte danske flag 

Et billede fra traileren, hvor i kan se hvor mange mennesker der rent faktisk mødte op

Leon fra Tyskland og jeg efter the football game hvor det obligatoriske "Se-jeg-har-en-ven-der-spiller-football" billede blev taget

Klar til TP'ing!!


Lørdag var det dagen hvor der var The Homecoming Dance. Så som  sagt, havde en af min venner fra cross country spurgt mig til homecoming, og når man har en date så får pigen en matchede blomster tingelut til håndledet, og drengen en blomster tingelut til jakken. Så om morgenen tog jeg over til blomsterhandleren, og hentede den, og så stod resten af dagen ellers på at gøre klar. Jeg var sammen med en gruppe af 6 piger, som gjorde os klar sammen, og bagefter mødtes vi med 6 af vores drenge venner til en kæmpe fotosession og derefter aftensmad inden festen. Vi tog billeder i 1 1/2 time og jeg var dybfrossen bagefter, og det hele var meget formelt, og lige en tand for formelt til mig. Men bagefter havde vi en rigtig lækker aftensmad, også skulle vi ellers afsted til the dance. Det er meget anderledes fra Danmark, fordi først og alt er der ingen - eller meget få - der drikker, og for det andet så det de gør til deres fester er at de danser, men de danser ikke rigtig de står bare. Men ja, det er ikke lige så meget mig, med det der formelle dans og ting ligesom det, men ellers havde jeg det rigtig sjovt. Bagefter tog jeg hjem til en af mine veninder til en stor sleepover hvor hendes to jævnaldrende brødre også havde deres vennekreds hjemme, og deres forældre var oppe det meste af aftenen for at lave mad til os, så det var rigtig hyggeligt.
Mine 6 rigtige gode veninder, Olivia, Lizzy, Hannah, Erin og Danielle
Danielle og jeg 
Erin, jeg, Hannah, Olivia, Lizzy og Danielle. 
Ethan, Danielle, Mitchell, Olivia, Samuel, Lizzy, Noah, Hannah, Erin, Zac, jeg, Jordan
Jordan og jeg 

Mine to yndlings freshmen Sarah og Ellie

Søndag morgen stod på AFS orientation, og det var rigtig sjovt at se mange af de udvekslingsstudenter, jeg ikke har set siden vi var i lufthavnen igen, og det var rigtig dejligt at snake dansk med pigen fra Grønland.

Det var ellers den uge, som var rigtig sjov, anderledes og amerikansk.. Men jeg har det rigtig godt, og det går super godt i skolen.

Kæmpe kram